آیا کشیدن دندان عقل لازم است؟

?

کشیدن دندان عقل

_

کشیدن دندان عقل معمولا طی یک عمل جراحی انجام می شود تا یک یا چند دندان عقل که سومین دندان آسیاب بزرگ دائمی هستند، از دهان بیرون کشیده شوند.

بیشتر ما چهار دندان عقل در انتهای هر قوس دندانی داریم. اما از آنجایی که دندان های عقل آخر از همه بیرون میزنند، در بسیاری از مواقع فضای کافی برای رشد آنها باقی نمانده است در نتیجه نمیتوانند کامل یا صاف و مرتب بیرون بزنند. این ممکن است باعث درد یا عفونت شود. در نتیجه تصمیم بر کشیدن دندان عقل گرفته می شود.

با این حال گاهی اوقات هم برخی از دندانپزشکان برای جلوگیری مشکلات احتمالی در آینده، دندان عقل را می کشند حتی در حالی که هیچ مشکلی ایجاد نکرده است. بر سر این موضوع اتفاق نظر وجود ندارد.

 دندات عقل آخرین دندان

_

دندان عقل آخرین دندانی است که در عقب دندان در می آید. در صورتی که شرایط زیر را داشته باشد، نیازی به کشیدن آن نیست:

  • سالم است.
  • کامل رشد کرده و بیرون زده است.
  • از جایگاه درستی بیرون زده و وضعیت تماس آن با دندانهای مقابل درست و مناسب است.
  • به آن دسترسی دارید و میتوانید با مسواک و نخ دندان آن را خوب تمیز کنید.

با این وجود، در بسیاری از موارد دندان عقل فضای کافی برای رشد مناسب ندارد و مشکلاتی ایجاد می کند. ممکن است دندان همراستا با بقیه دندانها نباشد و با زاویه و یا حتی به صورت خوابیده قرار گرفته باشد. در این حالت مشکلاتی هنگام بیرون زدن آن به وجود می آید. مشکلاتی که دندان عقل ممکن است ایجاد کند به صورت زیر است:

  • کاملا نهفته در زیر لثه باقی می ماند. اگر دندان نتواند بیرون بزند، بخشی از آن یا همه آن در فک گیر می کند. گاهی این باعث عفونت یا تشکیل کیست می شود که به بقیه دندانها یا حتی استخوان فک، صدمه می رساند.
  • دندان عقل نیمه نهفته مانده است یعنی بخشی از آن بیرون زده است اما بخشی از آن هم در زیر لثه مانده است. این وضعیت باعث می شود تمیز کردن دندان سخت تر شود. در نتیجه پلاک و باکتریها راحت تر اطراف آن جمع می شوند و عفونت و پوسیدگی ایجاد می کنند.
  • دندان عقل فضای کافی ندارد و با فشاری که به بقیه دندانها وارد می کند، باعث کج شدن آنها می شود.

 

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *